BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 29, 2009

Dekat atau Jauh?

Hanya ada satu kebahagiaan di dalam hidup
-- mencintai dan dicintai.

George Sand (1 Julai 1804 – 8 Jun 1876)

Apabila ditanya yang mana satu pilihan kita, bercinta jarak DEKAT atau JAUH, apakah pilihan kita?

Saya secara peribadi akan menjawab percintaan jarak jauh. Kenapa? Semestinya, percintaan jarak dekat saya tidak pernah bertahan lebih daripada 3 bulan. Saya sendiri tidak faham mengapa.

Kenapa cinta jarak jauh? Inilah sedikit sebanyak pendapat saya berdasarkan pengalaman peribadi selama 1 tahun dan 174 hari (setakat ini).

Rindu
Disebabkan kami belajar di universiti yang berbeza dan tinggal di negeri yang berbeza, maka kami sangat jarang berjumpa. Selama hubungan kami ini, kami hanya bertemu sebanyak 6 kali sahaja. Maka, kami akan merindui sesama sendiri. Kami banyak berbalah akibat banyak perkara terutama sekali kerana cemburu! Tetapi, realitinya kami hanya ingin mendapatkan perhatian pasangan. Itu adalah salah satu cara kami menunjukkan perasaan sayang dan cinta kami sesama sendiri.

Masa
Disebabkan jarak fizikal antara kami sangat jauh, kami akan memanfaatkan masa yang betul-betul terluang untuk bertemu. Biasanya pada waktu cuti semester. Apa yang menariknya di sini, masa yang ada untuk kami ketika itu tidak pernah mengecewakan malah sentiasa menjadi topik perbualan yang menarik bagi kami. Seperti dalam artikel "10 Bulan, 10 Minit" walaupun hanya untuk 10 minit, kami akan memanfaatkan masa itu dengan sebaik-baiknya.

Semakin banyak atau kerap sepasang kekasih berjumpa, semakin banyak kesilapan atau kekurangan pada pasangan mereka dapat dilihat sekaligus boleh mengakibatkan sesuatu hubungan percintaan berakhir.

Tidak berjumpa terlalu adalah punca saya memecahkan rekod masa hubungan percintaan saya yang sebelum ini.

Sabar
Tidak dapat dinafikan bahawa saya menjadi semakin sabar dengan kerenah pasangan saya apabila bercinta jarak jauh. Bagaimana kesabaran ini dibina dan dikembangkan? 2 perkara di atas! Seandainya wujud perbalahan antara kami, sudah pasti ianya akan selesai dalam tempoh kurang daripada 24 jam. Sila baca poin seterusnya untuk penjelasan yang lebih lanjut.

Sikap-sikap penting
Apa yang akan dinyatakan dalam poin ini merupakan isu yang paling utama dalam apa jua bentuk hubungan percintaan -- dekat mahupun jauh.
  1. Percaya kepada pasangan dan jaga kepercayaan pasangan.
  2. Bertolak ansur dan kawal ego.
  3. Tunjukkan sifat romantis HANYA kepada pasangan.
  4. Fahami keperluan diri masing-masing dan luahkan supaya pasangan faham.
  5. Hormat diri sendiri dan pasangan serta orang sekeliling diri dan pasangan.
Inilah secebis pandangan peribadi saya. Anda pula bagaimana? Walk together, kita kongsi bersama.

3 thought(s):

Ansaree said...

dekat lbih afdal.. senang kenduri org kata.. ha.. blog aku-helloansaree.blogspot.. gagaga..

izzah aziz said...

jauh dekat dpends on individu
but me myself
jauh pn ok dekat pn ok
xde beza
sbb cinta dan rindu salu ade kt dlm ati ni =)
waah2

A d'Z said...

Dear TESLian friends of mine,

Whatever is our choice, we just doing it for ourselves. I do respect both of you opinions and I'm really happy with the thoughts sharing.

Thank you.