BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 6, 2010

Halalan Thoyyibah

Dalam Islam, makanan yang baik dan halal mampu membentuk keterampilan peribadi seseorang yang akhirnya akan membentuk ummah yang cemerlang bukan saja kesihatannya bahkan akhlak, sahsiah, peribadi mulia dan mengamalkan ajaran Islam secara lengkap serta menyeluruh.


Orang Islam tidak dibenarkan memakan benda yang haram dan 'syubhah' (tidak jelas halal atau haramnya). Ramai yang tidak prihatin dan tidak memeriksa dengan betul sama ada apa makanan yang diambil itu benar-benar halal atau sebaliknya.

Justeru, saya ingin berkongsi sedikit maklumat yang sebenarnya amat penting untuk diambil berat dan disebarkan kepada semua saudara Muslim kita, tidak dilupakan kepada rakan-rakan kita yang bukan Muslim supaya isu halal ini dapat difahami sekaligus menjadi keutamaan dalam membentuk kestabilan hidup, khususnya dalam masyarakat berbilang bangsa dan agama di Malaysia.

AWAS!
Perhatikan setiap kod berikut pada produk makanan yang anda beli kerana ia mengandungi
LEMAK BABI.


Terdapat bahan-bahan tambahan makanan (food additives) yang diragui (masybuh). Ia boleh menjadi halal atau haram bergantung kepada sumber ambilan. Bahan-bahan tambahan makanan tersebut seperti stabilizer, emulsifier, flavour, colouring dan sebagainya.

Berikut beberapa contoh bahan ramuan tambahan makanan yang berstatus masybuh atau syubhah yakni tidak jelas dari segi halal haramnya :


Memandangkan kita sentiasa terdedah kepada penggunaan barang yang mengandungi unsur babi, kita haruslah berhati-hati sebelum membeli sesuatu barangan.

Sumber : Milenia Muslim, Mac 2010


Sekian sahaja untuk kali ini. Sila sebarkan segala maklumat di atas demi menegakkan hak kita sebagai Muslim dan pengguna.


"Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi - kerana sesungguhnya ia kotor, atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah". Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."

Kebanyakan sumber rujukan bagi post ini diambil daripada
majalah Milenia Muslim keluaran bulan Mac 2010,
terbitan MMP Communications Sdn Bhd.

7 thought(s):

QeMa said...

gud article. dunia skrg ni mcm2 kn~

Aainaa said...

btl2...aku setuju ngn ko..mknn skrg dh was2 kehalalan nye...rokok pun bro...hati2...skrg ni aku bc de cmpr plk ngn darah natang tu....

A d'Z said...

QeMa : sebar2kn...


Aainaa : no komen... [pedih kot]

.:: Imran ::. said...

Hahaha...
mesti pedih giler3x hati ko kan...
Diam seribu bahasa... =P

.:: Imran ::. said...

Hahaha...
ak tumpang merasa kepedihan
hati ko yg sgt3x pedih 2...
Tergamam ke??? =P

A d'Z said...

Imran : xsgt la... leh trma hakikat...

.:: Imran ::. said...

Tunjuk ajar ku SIFU!!!
Rajin2 le melawat!!!