BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, September 27, 2009

Aidilfitri yang sangat indah...

5 September 2009
+/- 5.30 am, Stesen Keretapi Tampin

Keretapi Ekspres Wau bagi perjalanan ke KL Sentral tiba juga akhirnya. Aku bersalaman dengan adikku Ilan yang pulang dari Mesir untuk beraya bersama kami tahun ini. Aku duduk di Koc F3, tempat 13A. Ini merupakan pengalamanku yang pertama menaiki keretapi. Aku ingin menunaikan janjiku kepadanya.

Suasana di dalam keretapi tiada beza berbanding dengan bas, cuma aku bebas bergerak ke mana sahaja yang aku mahu di dalamnya. Akibat kebosanan yang teramat sangat, aku pergi ke Koc Kantin untuk menikmati Milo panas. Wah! RM 2 secawan!

Minum pagi di Koc Kantin, Ekspres Wau

+/- 8.15 am, KL Sentral

Kerana berasa sangat lapar, aku segera menuju ke McDonald's. Aku memesan set sarapan Fillet-o-Fish, hashbrown dan secawan Milo ais. Ah... Aku duduk di tempat yang sama sewaktu pertama kali aku dan dia berjumpa di KL dahulu. Hatiku makin tidak sabar untuk bertemunya.

Lebih kurang jam 9.1o am, aku menaiki tren Kajang-Ipoh. Kali ini aku duduk di Koc Y1, tempat 16A. Jiranku adalah seorang gadis Cina yang turut ingin ke Ipoh sepertiku.

Tepat 12.00 pm, Stesen Keretapi Ipoh

Hotel Stesen

Aku telah pun menghubunginya. Aku perlu menunggu ketibaannya dahulu. Tidak lama, cuma 45 minit sahaja. Aku menemui Safi lagi! Setelah kami menaiki Kembaranya itu, kami terus menuju ke Stesen Bas Ipoh untuk aku membeli tiket pulang ke Melaka dan masanya adalah 11 pm. Kami meronda sekitar Ipoh sementara menunggu masa pulang ke rumahnya.

Kami melepaskan rindu dendam yang menyerabutkan itu semahu-mahunya.

+/- 1.30 pm, rumah Safi

Ketibaanku disambut oleh ahli keluarganya dengan ramah walaupun inilah kali pertama aku datang ke rumah mereka sepanjang kami bersama hampir 2 tahun ini. Aku akui aku agak gementar tetapi keramahan mereka membuatkanku berasa sangat selesa di situ.

Hari ini merupakan rumah terbuka bagi ahli keluarga Safi. Maka ramailah saudara-mara yang datang berkunjung ke rumahnya. Aku meringankan tulang untuk membantu 'bakal ahli keluarga'ku sedikit sebanyak dan aku gembira melakukannya.

Perkara yang paling mendebarkan ialah ketika 'disoal siasat' oleh saudara-mara Safi, terutama sekali Mak Longnya! Pelbagai jenis soalan menerjah telingaku dan agak kelam-kabut aku ingin menjawab kesemuanya. Mujurlah kejujuranku membuatkanku berjaya menjawab setiap soalan yang diajukan dengan baik. (ewah!)

Disebalik kesibukan itu, aku dan Safi sempat keluar ke Pekan Tambun untuk menunaikan hajat kami yang telah lama terbuku di hati -- menikmati Cornetto Love bersama-sama!

Hajat tertunai juga akhirnya!

Lebih kurang 6.30 petang, selepas selesai jamak takhir aku berasa sangat mengantuk. Masakan tidak. Semalamnya aku beraya seharian di KL, dari awal pagi ke malam ke rumah saudara-maraku bersama ahli keluargaku. Sudahlah aku memandu. Sememangnya aku letih kerana tidak cukup rehat minggu ini. Akibatnya, aku terlelap di atas sofa di ruang tamu.

Safi segera mengejutkanku. Dia menjemputku masuk ke bilik tidur untuk berehat, seperti kehendak Mami. Mereka sangat-sangat memahami. Aku sangat selesa bersama mereka semua.

+/- 8 pm, tingkat atas rumah Safi

Aku tersedar dari tidurku. Dalam keadaan mamai, aku masih nampak dengan jelas siapa yang mengejutku bangun. Tiada yang lain lagi, Safi!

Aku segera bangun dan duduk di sisi katil, cuba mendapatkan kesedaran sepenuhnya. Aku memanggil Safi rapat ke arahku lalu mengucapkan terima kasih kepadanya. Dia kelihatan sangat gembira. Seketika kemudian, Safi turun ke bawah untuk menyelesaikan kerjanya yang tinggal.

Aku berasa sangat rimas. Aku segera menggapai tuala yang disediakan dan mandi. Ah..!! Tubuhku kembali segar selepas mandi. Aku menukar pakaianku kepada pakaian yang baru. Kali ini lebih kemas daripada siang tadi. Sweater belang kelabu-hitam PADINI, t-shirt SEED berwarna maroon dan seluar hitam PADINI. Setelah selesai dengan jamak takhir, aku turun ke bawah. Mami menjemputku makan lagi!

Mee kari yang dibuat Mami sangat sedap sekali. Petang tadi sahaja sudah 3 kali aku menikmati keenakannya. Malam ini sebelum bertolak pulang, aku makan sepuas-puasnya mee kari Mami! Hehe...

Perut sudah pun kenyang. Masih ada masa untuk aku habiskan bersama Safi. Kami berbual-bual di atas lantai ruang tamu melempiaskan perasaan kasih masing-masing sebelum masa memisahkan kami semula.

Kenangan terindah di Ipoh.

+/- 10.20 pm, Stesen Bas Ipoh

Kami tiba awal supaya aku tidak ketinggalan bas. Ayah, Mami, Ena (adik no.1) dan Amat (adik no. 4) turut hadir bersama. Setelah bersalaman dengan mereka semua, aku ditemani Safi dan Amat menuju ke arah bas. Aku memegang kedua-dua belah tangan Safi, menatap mukanya sepuas-puas hati.

"Abang tunaikan janji abang tak?"

Dia menggangguk.

11 thought(s):

p3perak said...

salam syawal..

stdnt UDM ek?? cm prnh nmpk je..
sweet couple.. best la.. ssh nk cri laki yg leh tunaikn jnji.. smoga bhgia hingga anak cucu, cicit bla bla.. tp, kakak tu x prnh nmpk la dlm UDM ni..??

A d'Z said...

To p3perak,

Nope! Dy bkn student UDM...

p3perak said...

ooo...
akak cun tu org mne?

♥♥cHeNta_tiEha♥♥ said...

uits..so sweet lah! kawen cpt tau!

A d'Z said...

To p3perak,

dy dok @ kuarters hosp. tluk intan tu je... tp byk umh dy ni... ipoh 1, tluk intan 1 & sg. petani 1... ntah2 ad byk lg kot... hehe...


To tiEha,

mmg la nk kwin cpt tp sen xckup ma... lex dlu... jz doakn ak abs stdy lg awal drp dy & ak dpt keje lg awal drp dy... pstu tggu je la kad jmputn smpai umh ko... hahaha...

♥♥cHeNta_tiEha♥♥ said...

baik lah! menunggu..

be heppy!

raihan said...

moga bhagia jack..
pape hal inform aku ye...
sory 4 everything...

A d'Z said...

To tiEha,

TQVM!


To raihan,

0-0 la beb...

ACAX said...

lelaki idaman malaya la ea?
moga cepat kawen

~piNkylixiOuz~ said...

wah..first time aku tgk awek jack..

huhu..

c0mey..mcm aku jerw..haha..

k0rang sweet 2gether..

sem0ga berbahagia fwen!!

+_-

A d'Z said...

To ACAX,

jgn ckp g2... malu u... aww...


to piNkylixiOuz,

u 2, babe... thnx anyway...